Toimintakertomus 2007

HELSINGIN KIELTENOPETTAJAT RY:N TOIMINNASTA VUODELTA 2007

I Kulunut toimikausi oli Helsingin kieltenopettajat ry:n kolmaskymmenes.

Yhdistyksellä oli 713 maksanutta jäsentä 31.12.2007.

Sihteeri Anneli Helpiölä-Casey Kristiina Lieri Tiedottaja Marja Pietilä Tea Nyman
Varapuheenjohtaja Armi Pajunen Jaana Suominen
Rahastonhoitaja Kirsti Santaholma Pirkko Valkama-Jarmala
Jäsenet Ulla-Kaisa Ylinen Elina Ihalainen
Sirkka Paavolainen Raija Kuja-Kyyny-Pajula

Doris Tjeder

kahdeksan kokousta. Varajäsenet on kutsuttu kokouksiin.

Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 6.2.2007 Helsingin ranskalais- suomalaisessa koulussa Raumantie 4, 00350 Helsinki. Läsnä oli neljätoista (14) jäsentä.Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Eeva-Leena Valve ja sihteerinä Anneli Helpiölä-Casey. Pöytäkirjan tarkastajina ja ääntenlaskijoina toimivat Pirkko Valkama- Jarmala ja Heli Vahvaselkä. Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin edellisen vuoden toimintakertomus, käsiteltiin tilikertomus ja tilinpäätös ja hyväksyttiin kulut, tuotot ja
tase. Kuultiin ja hyväksyttiin tilintarkastuskertomus. Kokous myönsi hallitukselle
vastuuvapauden.
Käsiteltiin talousarvioehdotus vuodelle 2007 ja hyväksyttiin kulut ja tuotot.
Käsiteltiin toimintasuunnitelma vuodelle 2007. Valittiin tilintarkastajat ja heidän
varahenkilönsä.
Valittiin yhdistykselle puheenjohtaja vuodeksi 2006. Suoritettiin hallituksen

1. Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa.

2. Tiistaina 6.2.07 vuosikokousta ennen kello 17 saimme tutustua Helsingin ranskalais- suomalaiseen kouluun Raumantie 4 rehtori Riitta Liimataisen opastuksella. Koululla on valtavasti toimintaa ja monikulttuurisuus tuo värikkyyttä kanssakäymiseen.
Oppilaitten monikulttuurinen tausta antaa opettajille paljon kokemusta kohdata
nuoria. Paikalla 14 jäsentä.

3. Tiistaina 27.2.07 klo17 tutustuimme oppaan johdolla Espoossa sijaitsevaan EMMAAN modernin taiteen museoon, jossa on taidetta 1800-luvun juurilta nykytai-
teeseen. Entisessä painotalossa (Weilin Göös) on perusnäyttelynä Espoon kaupungin
ja kuopiolaisen Saastamoisen teollisuussuvun 1700 teoksen taidekokoelma.
10 osallistujaa sekä Vantaan kieltenopettajia 8.

4. Tiistaina 6.3.07 07 klo 19 oli kieliyhdistysten yhteinen teatteri-ilta Espoon teatterissa Revontulihallissa, jossa näimme Saision ”Kuume” näytelmän. Osallistujia 14 henkilöä.

5. Maanantaina 16.4.07 klo 14-17 oli NiFinin/ Pohjoismaiden Suomen Instituutin tiloissa Kaisaniemenkatu 9 VESO iltapäivä, jonka teemana oli suullisen kielitaidon testaaminen. Toiminnanjohtaja Sari Saarinen kertoi SUKOLista /Suomen kieltenopettajien liitosta ja mitä se tarjoaa (www.sukol.fi). Helsingin kieltenopettajat ry:n puheenjohtaja Päivi Nissinen kertoi yhdistyksen toiminnasta ja mainitsi erityisesti
sijaispalvelusta (www.helsinginkieltenopettajat.fi). Ruotsin opettaja Ulla-Kaisa
Ylinen Opetusviraston edustajana antoi meille käytännön vinkkejä, miten tehostaa suullisen opetusta ja miten testata suullista kielitaitoa uuden OPSin myötä.
Kirsti Santaholma HOAY:stä kertoi edunvalvonnasta ja tähdensi, että työn korvauksesta on aina sovittava etukäteen. Professori Richard Cauldwell Birminghamin yliopistosta käsitteli tutkimaansa aihepiiriä ja kertoi meille, miten opettaa puhetta, kuuntelemista ja ääntämistä, erityisesti tvt-avusteisesti.
Ääntämisen merkitys on ehkä kaikkein tärkein asia englannin kielen suullisessa
viestinnässä. (www.speechinaction.com) Osanottajia 50.

6. Torstaina 3.5.07 kello 18 Uusi iloinen teatteri, jonka näyttelijäkaartiin kuuluvat mm. Krisse Salminen,Ismo Kalli Kosonen ja Taneli Mäkelä esittivät meille ja täydelle salille Linnanmäen Peacockissa musiikki-ilottelun ”Da Lintsi koodi”. Osallistujia 10.

7. Lauantaina 5.5.07 olimme Espoo-Kauniaisten kieltenopettajien kutsumina Tallinnassa. Englannin opettaja Maija Laitinen kertoi opetusvuodestaan Vanalinna
Harituskoulussa, jossa on tyttö- ja poikaluokat sekä tasoryhmät. Koulu on yksityinen ja maksullinen, opetus on hyvin akateemista. Lähetystöneuvos Ari Lahtela kertoi toimenkuvastaan ja hänen opastuksellaan näimme Suomen suurlähetystön upeat tilat
sekä saimme ihailla vanhaa kaupunkia parvekkeelta. KUMU-taidemuseon 3. ja 4. kerroksen laajan taidekokoelman avulla saimme ymmärrystä varsinkin vuosien
1940-1991 vaiheisiin. 28 osallistujaa, joista 6 osallistujaa Helsingin
kieltenopettajat ry:stä.

8. Torstaina 10.5.07 teimme vierailun Norjan suurlähetystöön, joka on arkkitehtuurisesti
erittäin kaunis rakennus. Suurlähettiläs oli vastaanottamassa meitä ja lehdistöpäällikkö antoi meille valaisevan esityksen Norjan taloudesta.
Lopuksi nautimme tarjoilusta ja seurustelusta juhlavassa ympäristössä. Osallistujia 28.

9. NBR-konferenssi (Pohjoismaiden ja Balttian alueen kieltenopettajien kokous) oli 14.-16.6.2007 Latviassa, johon ottivat osaa Päivi Nissinen ja Kirsti Santaholma yhdistyksestämme.

10. Keskiviikkona 15.8.07 olimme kahvitupa Laurentiuksessa Vantaalla kertoilemassa kesäkuulumisia. Kello 20 siirryimme Pyhän Laurin kirkkoon kuuntelemaan Buxtehudin ”Oratoriumia”. Barokkikonsertissa esiintyi Ensemble Weser
Renessance yhtye laulajineen Bremenistä, johtajana Manfred Cordes. Osallistujia 13.

11. Lauantaina 22.9.07 olimme retkellä Fiskarsissa. Matka taittui rattoisasti minibussissa sateisen syksysään saattelemana. Oppaan avulla tuli Fiskarsin ruukkimiljöö historiallisesti eläväksi kohteeksi. Jopa Carl Gustav Mannerheiminkin lapsuusvuodet juontavat Fiskarsissa sijaitsevaan kartanoon. Tutustuimme pikkuputiikkeihin,
näyttelyihin ja tietysti käsityöläisten Fiskars saksiin.Opas kertoi, että mikäli Fiskars
saksia ei maailmalla kopioida, on niissä varmaankin jotain vikaa. Lopuksi lounastimme. Osallistujia 19.

12. Lauantaina 6.10.07 oli SUKOLin 50v juhlaseminaari Haaga-Heliassa Ratapihantie 13.
Tervehdyssanat lausui opetusministeri Sari Sarkomaa. Kirjailija ja tutkija Juhana Torkki käsitteli luennossaan sitä, millaisin keinoin puhuja voi vaikuttaa kuulijoihinsa.
OAJ:n kehittämispäällikkö Olli Luukkainen puhui tulevaisuuden opettajuudesta.
Filosofi Maija-Riitta Ollila kertoi oivalluksista, oikeudesta ja onnesta, jotka ovat kaikki luovuutta tukevan työyhteisön ominaisuuksia.

13. Tiistaina 30.10.07 oli yhdistyksen historiikin julkaisemistilaisuus Kirjasto 10:ssä Postitalossa. Kello 17.00 oli kirjaston tilojen esittely ja kello 18.00 matrikkelin julkaiseminen. Kaikki 50 osallistujaa saivat 30-vuotisjuhlajulkaisun.

14. Keskiviikkona 31.10.07 klo 16.00 olimme oppaan johdolla Taidehallissa katsomassa Fortumin taidesäätiön kokoelmaa, johon kuuluu taidetta lähinnä kultakaudelta sekä modernia taidetta. Paikalla 24 osallistujaa.

15. Tiistaina 27.11.07 klo 14-17 oli opetusviraston kanssa yhteistyössä järjestetty puolikas-VESO koulutusiltapäivä opetusviraston juhlasalissa, aiheena ”Suullisen kielitaidon testaaminen ala-asteella, yläasteella ja lukiossa.” Kouluttajina olivat Ulla-Kaisa Ylinen (pedagoginen yhteyshenkilö), Annamari Kajasto (Opev) ja Pirjo Harjanne (VieKi – Vieraiden kielten tutkimuslaitos, Helsingin yliopisto). Koulutukseen osallistui 67 henkilöä.
.

16. Keskiviikkona 28.11.07 oli yhdistyksen pikkujoulujuhlat WSOY:n tiloissa klo 18-21.
Eero Lehtonen (WSOY) esitteli kielten oppikirjoja vuosikymmenten varrelta diaesityksen kera.Ohjelmassa oli myös kustantajan kirja-arpajaiset ja iltapala kieltenopetuksen ammattilaisten hyvässä seurassa. Juhliin otti osaa 45 henkilöä.

Historiikin työryhmään on kuulunut puheenjohtajana Eeva-Leena Valve, Helena Palmujoki ja Päivi Nissinen sekä muita eläkeläisjäseniä vaihdellen. Viimeiset 10 vuotta 1996-2006 olivat päivityksen kohteena. Saksalainen kirjasto oli alussa työtilana ja myöhemmin kokoonnuttiin mm.Laajasalon yläasteella ja lopullinen versio käytiin läpi kahvila Ekbergissä. Painatustarjouksista valittiin Paperiseppä. Historiikin koko on 48 sivua ja kansilehdet. Kannen valokuva on Raija Kuja-Kyyny-Pajulan ottama. Painatusmäärä 500 kpl.
Avustusta painatuskuluihin saatiin HOAY:ltä.
Historiikissa on mm.puheenjohtajien katsaukset omista kausistaan kuvineen.
Yhdistyksen historiikin julkistamistilaisuus oli 30.10. klo 18.00 Kirjasto 10 Postitalossa.

TEMPUS ARTIKKELI 30-VUOTISHISTORIIKIN JULKISTAMISESTA
Puheenjohtaja Päivi Nissinen kirjoitti artikkelin 30-vuotishistoriikin julkistamisesta, joka ilmestyi Tempuksen numerossa 2/2007 s.32.

Päivi Nissinen ja Sirkka Paavolainen ottivat osaa Vantaan kieltenopettajat ry:n 30-vuotisjuhlaan 28.9.07 Vernissassa.

Päivi Nissinen ja Anneli Helpiölä-Casey ottivat osaa Espoo-Kauniaisten kieltenopettajat ry:n 40-vuotisjuhlaan WeeGeessä 12.10.07

Yhteistyö AinO-keskuksen (Helsingin yliopiston aineopettajaopiskelijat), NiFin ja opetusviraston kanssa on ollut vilkasta ja on hyödynnetty yhteisiä tiloja sekä asiantuntijoita koulutuksessa.

On järjestetty yhteisiä teatteri-, musiikki- ja kuvataidetilaisuuksia Vantaan kieltenopettajat ry:n ja Espoon-Kauniaisten kieltenopettajat ry:n kanssa.

Sijaispalvelu avattiin vuoden 2006 alussa. Sijaispalvelu on vakiinnuttanut asemansa ja on suuressa suosiossa Helsingin yliopiston kielten opiskelijoitten ja vastavalmistuneitten opettajien parissa. Samoin Helsingin seudun koulut saavat
tarvitsemiansa sijaisia.

Kirsti Santaholma – toimii OAJ:n valtuutettuna (kaudella 2002 – 2010)
– toimi HOAY:n hallituksessa
valtakunnallisten kokeiden työryhmän jäsenenä
– toimi Suomen ranskanopettajien yhdistys ry:n hallituksen
jäsenenä

Ulla-Kaisa Ylinen
– toimi opetusviraston pedagogisena yhteyshenkilönä (PYH) – toimi Aineopettajaliitto ry:n hallituksen varajäsenenä
– toimi HOAY:n hallituksen varajäsenenä

SUKOlin kevätliittokokoukseen 21.4.07 osallistuivat Päivi Nissinen,
Armi Pajunen ja Anneli Helpiölä-Casey Sirkka Paavolaisen varajäsenenä.
SUKOLin syysliittokokousedustajina 24.11.07 olivat Päivi Nissinen, Sirkka Paavolainen ja Armi Pajunen.

Päivi Nissinen otti osaa SUKOLin 50v juhlaan 5.10.07, jossa hän sai 100 euron stipendin.
Helsingin kieltenopettajien entinen puheenjohtaja, jäsenemme rehtori Kyllikki Vilkuna sai kunniamaininnan (FIPLV International Award) kansainväliseltä kattojärjestöltä.

Aineopettajaliiton hallituksessa on Kirsti Santaholman varajäsenenä Elina Ihalainen.

Pedagogisten yhdistysten tapaamiseen 4.12. ottivat osaa Kristiina Lieri ja Marja Pietilä.

Yhdistyksemme toiminnasta on tiedotettu jäsenille ja kouluille kahdessa jäsenkirjeessä sekä sähköpostilistalle ilmoittautuneille että myös yhdistyksen kotisivulla www.helsinginkieltenopettajat.fi. Koulutuksista on lähetetty erilliset kutsut.
Myös erityistilaisuuksiin kuten juhliin on lähetetty erilliset kutsut.
Yhdistyksen toiminnasta on tiedotettu myös Vantaan kieltenopettajat ry:tä ja Espoon-Kauniaisten kieltenopettajat ry:tä sekä Helsingin kaupungin opetusvirastoa. Jäsentilaisuuksiin on osallistunut varsinkin Espoon opettajia.