Toimintakertomus 2008

HELSINGIN KIELTENOPETTAJAT RY:N TOIMINNASTA VUODELTA 2008

I Kulunut toimikausi oli Helsingin kieltenopettajat ry:n kolmaskymmenesensimmäinen.

Yhdistyksellä oli 707 maksanutta jäsentä 31.12.2008. Kunniajäseniä on 14. SUKOLin kunniajäseniä ovat Jarmo Anttila, Pirkko-Sisko Häkinen, Leena Tuomiharju, Terttu Valojärvi ja Marja Wuorenheimo. Helsingin kieltenopettajat ry:n kunniajäseniä ovat Anja Andersson, Pirkko-Sisko Häkinen, Paula Kelkka, Outi Laurikainen, Helena Palmujoki, Sirkka Talari, Riitta Valajas, Eeva-Leena Valve, Kyllikki Vilkuna ja Terttu Virintie. Kunniajäsenet eivät maksa jäsenmaksua.

Sihteeri Anneli Helpiölä-Casey Kristiina Lieri Tiedottaja Marja Pietilä Tea Nyman
Varapuheenjohtaja Armi Pajunen Jaana Suominen
Rahastonhoitaja Kirsti Santaholma Ulla-Kaisa Ylinen
Jäsenet Pirkko Valkama-Jarmala Elina Ihalainen
Sirkka Paavolainen Raija Kuja-Kyyny-Pajula

Doris Tjeder

kahdeksan kokousta. Varajäsenet on kutsuttu kokouksiin.

Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 29.1.2008 Helsingin yliopiston AinO-keskuksessa Unioninkatu 40 Helsinki. Läsnä oli kymmenen (10)jäsentä Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Helena Palmujoki ja sihteerinä Anneli Helpiölä-Casey. Pöytäkirjan tarkastajina ja ääntenlaskijoina toimivat Pirkko Valkama- Jarmala ja Raija Kuja-Kyyny-Pajula. Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin edellisen vuoden toimintakertomus, käsiteltiin tilikertomus ja tilinpäätös ja hyväksyttiin kulut, tuotot ja tase. Kuultiin ja hyväksyttiin tilintarkastuskertomus. Kokous myönsi hallitukselle vastuuvapauden.
Käsiteltiin talousarvioehdotus vuodelle 2008 ja hyväksyttiin kulut ja tuotot.
Käsiteltiin toimintasuunnitelma vuodelle 2008. Valittiin tilintarkastajat ja heidän
varahenkilönsä.
Valittiin yhdistykselle puheenjohtaja vuodeksi 2008. Suoritettiin hallituksen

1. Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Helsingin yliopiston AinO-keskuksessa.

2. Tiistaina 29.1.08 vuosikokousta ennen kello 17 lehtori Marja Martikainen esitteli meille Helsingin yliopistossa toimivaa AinO-keskusta. Opettajien, opiskelijoiden ja muiden käytettävissä olevassa kirjasto- ja toimintakeskuksessa on valtavasti oheismateriaalia ja sitä apuna käyttäen on järjestetty mm. perusasteelle onnistuneita kansainvälisyys ja kielten toimintapäiviä. Paikalla oli 10 jäsentä.

3. Torstaina 6.3.08 klo 15 saimme tutustua oppaan johdolla Kansallisarkiston aulassa Rauhankatu 17 sijaitsevaan ”Kotona maailmassa” näyttelyyn. Näimme ja kuulimme Suomen nuorison kansainvälistymisen historiaa 50-luvulta 2000-luvulle. Kuvista tunnistimme monta tämän aikakauden kuuluisuutta, jotka olivat aloittaneet ”uransa” olemalla vaihto-oppilaana ulkomailla. Suomen Youth for Understanding (YFU- www.yfu.fi) viettää 50-vuotisjuhlavuottaan. Toiminnanjohtaja Elina Talonen kertoi meille YFU:n toiminnasta. Osallistujia 9.

4. Tiistaina 1.4.08 klo 14.30-16 meillä oli koulutusiltapäivä Helsingin kaupungin Mediakeskuksessa, Mäkelänkatu 84. Katri Oldendorff Lingonetistä esitteli meille Lingonetin Lontoon-kävelyohjelmaa ja Lingo-kävelyä. Tuottaja Yrjö Hyötyniemi Opetushallituksesta esitteli eTwinning-ohjelmaa (www.edu.fi/eTwinning).Uudet sähköiset ohjelmat kiinnostavat opettajakuntaa ja kysymyksiä sekä käyttömahdollisuuksia kyseltiin runsaasti. Mervi Kukkonen Mediakeskuksesta esitteli digitaalisia oppimateriaaleja. Jäseniä oli 30 paikalla.

5. Torstaina 17.4.08 klo 14.30-17 oli Helsingin yliopiston päärakennuksen luentosalissa VESO-kelpoinen maksuton koulutustilaisuus, joka samalla toimi myös kevään 2008 jäsenhankintatilaisuutena. Käsiteltiin aihetta ”Muuttuva opettajuus” ja tavoiteryhmänä olivat suur-Helsingin alueen kieltenopettajat ts. myös Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kieltenopettajat sekä kaikki opettajiksi aikovat opiskelijat. Yhdistyksen puheenjohtaja Päivi Nissinen (www.helsinginkieltenopettajat.fi) aloitti tilaisuuden kertoen yhdistyksen toiminnasta. AinO-keskuksen luennoitsija Marja Martikainen kertoi valaisevasti opettajuuden uusista haasteista. SUKOLin uusi puheenjohtaja Kari Jukarainen (www.sukol.fi) kertoi ajankohtaisista asioista ja käsitteli mm. kielivalintoja havainnollistaen esitystään kertomalla arkisista tilanteista opettajan työssä. Lopuksi OAJ:n valtuutettu Kirsti Santaholma kertoi aiheesta ”Opettajan vaikuttamisen paikat” käsitellen mm. aihetta opettajan työn vaativuudesta ja miten se voitaisiin ottaa huomioon opettajan työssä. Osanottajia 30.

6. Tiistaina 29.4.08 klo 19 näimme maineikkaan teatterikappaleen ”Missä kuljimme kerran” Helsingin kaupungin teatterissa. Monelle aihe on ennestään tuttu Kjell Westön romaanista. Osallistujia 16.

7. Keskiviikkona 7.5.08 klo 16-18 saimme tutustua keskeisellä paikalla kauppatorin varrella sijaitsevaan Ruotsin suurlähetystöön. Suurlähettiläs Eva Walder-Brundin ja kulttuuri- ja lehdistöneuvos Anders Eriksson ottivat meidät vastaan. Saimme kuulla Suomen ja Ruotsin suhteista, miten niistä kerrotaan lehdistössä ja kesäkuussa Helsingissä tapahtuvasta Ruotsia käsittelevistä ulkoilmatilaisuuksista. Saimme myös paljon tietoa talon historiasta, tauluista, huonekaluista jne. Osanottajia 25.

8. Syksyn 2008 aikana oli tiistaisin klo 17-18 Kielikahvilatoimintaa jäsenille Kulttuurikeskus Caisassa natiivien kielenpuhujien johdolla. Osanotto on toistaiseksi ollut melko vähäistä. Tiistaina 14.10.08 Leslie Maslow piti ensimmäisen englannin kielen keskustelutilaisuuden ja tiistaina 11.11.08 jatkoi Joseph Warnes. Tiistaina 4.11.08 keskusteltiin ruotsiksi Anna Nylanderin kanssa ja tiistaina 2.12. ranskaksi Corinne Laspeyresin johdolla.

9. Lauantaina 4.10.08 oli SUKOLin syyskoulutuspäivät Joensuussa. Ohjelmassa oli mm. rehtori Börje Ehrstrandin esitys Tukholmassa sijaitsevasta koulustaan, jossa oli aikaisemmin paljon ongelmanuoria. Nyt sama koulu ohjaa monikulttuurisia nuoria menestykseen.

10. Tiistaina 7.10.08 klo 16-19 kokoontuivat WSOY:n tiloissa pääkaupunkiseudun kieliyhdistysten Helsingin kieltenopettajat ry:n, Vantaan kieltenopettajat ry:n ja Espoo-Kauniaisten kieltenopettajat ry:n hallitusten jäsenet. Marisa Köngas Herosta esitelmöi aiheesta ”Kieliyhdistysten haasteet ja mahdollisuudet”. Pohdittiin yhdessä yhdistysten nykytilannetta ja miten saataisiin aktivoitua nuoria jäseniä mukaan ja miten ylipäätänsä saataisiin kasvatettua SUKOlin ja kieliyhdistysten aktiivista jäsenmäärää. Palautekyselyissä jäsenet ovat toivoneet koulutusta seuraavissa aiheissa:
erityisopetus, tietokoneavusteinen opetus ja suullisen kielitaidon arviointi. Paikalla 20 osallistujaa.

11. Keskiviikkona 22.10.08 klo 17 vierailimme Didrichsenin taidemuseossa ja näimme Rafael Wardin näyttelyn Värin sielu. Oppaan johdolla ja videoesityksen avulla saimme mielenkiintoista tietoa taiteilijan elämästä ja samalla saimme myös tutustua Didrichsenin suvun kotiin Helsingin seudun kauniilla saarella. Osallistujia 22.

12. Torstaina 20.11.08 klo 19 näimme Tom Stoppardin näytelmän Rock`n Rollin Helsingin kaupungin teatterin pienellä näyttämöllä. Näytelmä kertoi Tsekkoslovakiassa asuvasta Janista (Santeri Kinnunen) ja tämän opettajasta Maxista (Kari Heiskanen). Heidi Herala esitti kaksoisroolin äitinä ja tyttärenä. Osanottajia 9.

13. Keskiviikkona 12.11.08 klo 18-20.30 vietimme pikkujoulua Kustannusosakeyhtiö Otavassa. Kuulimme esitelmän Otavan viimeisimmistä julkaistuista kielten oppikirjoista ja uusimmista trendeistä opetuksen alalla. Meillä oli järjestäjien keksimiä leikkimielisiä kilpailuja ja saimme piirtää, laulaa joululauluja ja nauraa sydämemme pohjasta. Pääsimme myös tutustumaan historiallisen talon huoneisiin ja niiden arkkitehtuuriin sekä maalauksiin. Otava on ainoa täysin suomalaisella pohjalla toimiva kustannusosakeyhtiö Suomessa, niinpä tarinat menneistä sukupolvista herättivät entistä suurempaa ihailua. Jäseniä oli 47 paikalla.

PÄÄKAUPUNKISEUDUN KIELIYHDISTYKSET
Helsingin kieltenopettajat ry:n, Vantaan kieltenopettajat ry:n ja Espoo-Kauniaisten kieltenopettajat ry:n hallitusten jäsenet tapasivat tiistaina 7.10.08 WSOY:n tiloissa. Helsingin kieltenopettajat ry:n puheenjohtaja Päivi Nissinen oli aloitteentekijänä ja vuosittaista tapaamista tullaan jatkamaan.
Yhteisten tilaisuuksien perinnettä on myös jatkettu entiseen tapaan.

AinO-KESKUS JA OPETUSVIRASTO
AinO-keskuksen (Helsingin yliopiston aineopettajaopiskelijat) välittämän sähköpostin avulla on moni jäsen päässyt seuraamaan esim. korkeatasoisia luentoja.
Opetusviraston tarjoamia koulutustilaisuuksia on myös mainostettu.

SAMPOPANKKI
Yhteyshenkilönä on toiminut rahoitusneuvottelija Jaana Suomela, joka hoiti syksyn jäsenkirjeen postituksen. Sampopankki kustansi jäsenille kotiin lähetetyn jäsenkirjeen.
Yhdistyksen uusi tilinumero on 801817-10045882 (Maksuliiketili).

KIELIKAHVILATOIMINTA

Aloitettiin kielikahvilatoiminta jäsenille syksyllä 2008 Caisan tiloissa. Keskusteluryhmän ohjaajana on ollut syntyperäinen asianomaisen kielenpuhuja ja tilaisuus on kestänyt tunnin. Syksyllä on kielivaihtoehtoina ollut englanti, ruotsi ja ranska. Keväälle on suunnitteilla saksa, espanja, venäjä ja italia.

YHDISTYKSEN NIMEN MERKITSEMINEN
Patentti- ja rekisterihallitukseen on päivitetty tiedot puheenjohtajasta, varapuheenjohtajasta ja sihteeristä.

Hallituksen jäsenten nimet ja sähköpostiosoitteet ovat jäsensivuilla.
Sähköpostiosoiteilmoituksen jokainen jäsen tekee itse yhdistyksen jäsensivuille www.helsinginkieltenopettajat.fi.

Vuonna 2007 ilmestynyttä historiikkia on edelleen jaettu jäsenille ja sidosryhmille.
Yksi kappale on luovutettu Kansallisarkistoon.
On kerätty myös palautetta historiikistä.

Sijaispalvelu on vakiinnuttanut asemansa ja on suosittu Helsingin yliopiston kielten opiskelijoitten ja vastavalmistuneitten opettajien parissa. Samalla Helsingin seudun koulut saavat tarvitsemiansa sijaisia.

Kirsti Santaholma – toimii OAJ:n valtuutettuna (kaudella 2002 – 2010)
valtakunnallisten kokeiden työryhmän jäsenenä
– toimi Suomen ranskanopettajien yhdistys ry:n hallituksen jäsenenä

Ulla-Kaisa Ylinen
– toimi opetusviraston pedagogisena yhteyshenkilönä (PYH) – toimi Aineopettajaliitto ry:n hallituksen varajäsenenä
– toimi HOAY:n hallituksen varajäsenenä

SUKOLin kaikkien Suomen kieliyhdistysten puheenjohtajien koulutuspäivä oli perjantaina 25.4.08 klo 11-19, johon Päivi Nissinen otti osaa.

SUKOlin kevätliittokokoukseen lauantaina 26.4.08 osallistuivat Päivi Nissinen,
Marja Pietilä ja Pirkko Valkama-Jarmala.
SUKOLin syysliittokokousedustajina lauantaina 22.11.08 olivat Elina Ihalainen Päivi Nissisen varaedustajana, Marja Pietilä ja Pirkko Valkama-Jarmala.

SUKOLIN LIITTOKOKOUSEDUSTAJAT JA
VARALIITTOKOKOUSEDUSTAJAT KAUDELLA 2008-2010
Liittokokousedustajat ovat Päivi Nissinen, Marja Pietilä ja Pirkko Valkama-Jarmala.
Varaliittokokousedustajat ovat 1. Kristiina Lieri 2. Elina Ihalainen 3. Raija Kuja- Kyyny-Pajula.

Tea Nyman oli Aineopettajaliiton varatilintarkastajana vuonna 2008.

SUKOLin syyskoulutuspäivillä 4.10.08 olivat Kirsti Santaholma ja Anneli Helpiölä- Casey.

SUKOLin hallituksen jäseniksi 2009-2011 olivat ehdokkaina Helsingin kieltenopettajat ry:stä Kirsti Santaholma jäseneksi ja Elina Ihalainen varajäseneksi. Molemmat tulivat valituiksi.

HOAYlta on saatu avustussumma (1500e), joka on käytetty jäsenten koulutustilaisuuksiin.

HOAY:n tilaisuus pidettiin keskiviikkona 24.9.08 Elohovissa, johon Pirkko Valkama- Jarmala ja Anneli Helpiölä-Casey ottivat osaa.

Vuoden ylijäämä on 1589,22e.

Yhdistyksemme toiminnasta on tiedotettu jäsenille kahdessa jäsenkirjeessä sekä sähköpostilistalle ilmoittautuneille että myös yhdistyksen kotisivulla www.helsinginkieltenopettajat.fi. Syksyn jäsenkirje tuli henkilökohtaisesti postitettuna jokaiselle jäsenelle kotiin. Yhdistyksen kotisivuilta löytyvät myös mm. kohdasta Uutiset ajankohtaiset tapahtumat. Koulutuksista on lähetetty erilliset kutsut.
Myös erityistilaisuuksiin on lähetetty erilliset kutsut. Tiedottamisessa on siirrytty yhä enemmän sähköiseen tiedottamiseen. Vuosikokousilmoitus, toimintakertomus ja toimintasuunnitelma ovat sähköisesti kotisivuilla.
Yhdistyksen toiminnasta on tiedotettu myös Vantaan kieltenopettajat ry:tä ja Espoon-Kauniaisten kieltenopettajat ry:tä sekä Helsingin kaupungin opetusvirastoa.